Lier Actueel - Lierinbeeld

Home Actueel Nieuws - archief Verkeersberichten Over LierActueel Contact Gebruiksvoorwaarden Website Lierinbeeld

Van Hool failliet verklaart - meer dan 1.600 jobs gaan verloren


Koningshooikt-Lier, 8 april 2024: Vrijdag 5 april heeft de directie van busbouwer Van Hool het faillissement aangevraagd. Vandaag is Van Hool NV en Immoroc officieel failliet verklaard. Het bedrijf had een schuldenlast van 300 miljoen euro. Busbouwer Van Hool is maandag officieel failliet verklaard. Het bedrijf torste een schuldenlast van 300 miljoen euro. De Nederlandse busbouwer VDL neemt in tandem met de Duitse trailergroep Schmitz Cargobull het bedrijf deels over.
Alle 2.500 personeelsleden krijgen een ontslagbrief. Na sollicitaties zullen 650 tot 950 van hen opnieuw aan de slag kunnen in het bedrijf.

Begrafenissfeer
Toen wij deze voormiddag aan de fabriekspoort bij busbouwer Van Hool toekwamen hing er een bedrukte sfeer. Eerder op de morgen werd vernomen dat de firma Van Hool het faillissement had aangevraagd bij de ondernemingsrechtbank van Mechelen. Er zouden meer dan 1.600 jobs verloren gaan.
Na de bijzondere ondernemingsraad die om 11.00 uur begon kwamen omstreeks 12.00 uur de eerste groepjes werknemers naar buiten. De meesten met het hoofd naar de grond gericht. Zonder praten verlieten ze voor de laatste maal ‘hun’ bedrijf Van Hool, waar velen zelfs tientallen jaren gewerkt hadden.
“Wij wisten dat het moeilijk ging bij Van Hool. Wij hadden de bui al zien hangen. Toch kwam het heel hard binnen toen we van de morgen het doodvonnis kregen”, hoorden wij bij enkelen die de moed hadden om nog iets te zeggen.
Enige werknemers reageerden fel. “Wij zijn in het zak gezet”, “wij worden zoals huisvuil weggegooid”
“de CEO is onbekwaam”, “Van Hool verrijkt zich op de kosten van de arbeiders”, hoorden wij bij verbitterde werknemers.

Persconferentie
Marc Zwaaneveld, co-CEO en crisismanager gaf kort een stand van zaken.
“Afgelopen vrijdag heeft de directie het faillissement aangevraagd En Vanmorgen heeft de rechtbank van Mechelen zowel van wel NV als Imoroc in faillissement verklaard. Er komt nu een einde aan een onafhankelijk van Hool NV. Het goede nieuws binnen het slechte nieuws is dat er wel een toekomst is voor een gedeelte van het personeel.”
Curator Jeroen Pinoy bevestigt hoe bitter de pil is voor het personeel. "Er zullen volgende week infosessies zijn voor hen. In afwachting kunnen we helaas niet anders dan iedereen ontslaan." Daarna kan wel nog een deel van de werknemers opnieuw aan het werk gaan, benadrukt hij. "Een doorstart is beter dan geen doorstart."

Curator Jeroen Pinoy: "Doorstart is kwestie van dagen, niet van weken"
"De komende dagen wordt verder gesproken met de kandidaat-overnemer (Nederlandse busbouwer VDL en Duitse trailergroep Schmitz Cargobull). Zij hebben in eerste instantie de intentie om 600 à 900 werknemers aan de slag te houden. Die kandidaten willen een snelle doorstart. We hebben het dan over dagen, niet over weken." De gesprekken verlopen ‘intensief’, voegt hij er nog aan toe. “De curatoren zullen erop toezien dat alles vlot verloopt en het personeel voldoende begeleid wordt.

Mededeling van het gemeenschappelijk vakbondsfront
Kim Samison (ACV) was als woordvoerder van het gemeenschappelijk vakbondsfront enorm hard voor de familie Van Hool.
Hierna een bijna volledig transscript van de mededeling
“De werknemers van Van Hool voelen zich hoofdrolspelers in een slechte film waarvan anderen het scenario hebben geschreven. Het is ongekend wat aan de werknemers van Van Hool de laatste periode gevraagd is, maar vooral ongezien hoe ze daar mee omgesprongen zijn: met doorzettingsvermogen en beroepsfierheid. Dit is het enige waarop wij fier kunnen zijn tijdens de lijdensweg van de voorbije weken. Een kort overzicht van de feiten.
- Op 11 maart werd tijdens een bijzondere ondernemingsraad de intentie tot een collectief ontslag met herstelplan van co-CEO en crisismanager Marc Zwaaneveld aangekondigd. Een herstelplan waar waardevolle elementen in zaten om tot een herstel te komen binnen vier jaar.
- Op 25 maart werd duidelijk dat de onderhandelingen via de wet Renault niet verder konden gezet worden. Naast de politiek en de banken had de familie Van Hool een sleutel in handen, een sleutel die niet gebruikt werd. Het etterend erfrechtelijk familiegeschil geraakte niet opgelost. De onderhandelingen over het herstelplan kregen hierdoor geen verdere eerlijke kans om tot een rendabele onderneming te komen met toekomst perspectief en tewerkstellingsgaranties.”

Plaatsvervangende schaamte
“Voor ons was het, in gemeenschappelijk vakbondsfront, zeer duidelijk: wanneer een familie onderneming ten dienste staat van een familie en niet de familie ten dienste van de onderneming dan heb je geen eerlijke kans en een heel groot probleem. Familiegeschillen horen thuis aan de keukentafel, niet aan de onderhandelingstafel. Het gemeenschappelijk vakbondsfront betreurd sterk wat er gebeurd is. We zijn vakbondssecretarissen en geen familie therapeuten of familiebemiddelaars, wij kunnen enkel plaatsvervangende schaamte voelen.”

Faillissement onafwendbaar
“Bescherming tegenschuldeisers moest gevraagd worden en het faillissement was onafwendbaar. Meerdere geïnteresseerde overnemers stonden aan de deur maar stuurden hun plannen bij of trokken zich, volgens de media, terug. Telkens meer onduidelijkheid en onzekerheid voor de werknemers.
Uiteindelijk is dan deze morgen op een bijzondere algemene ondernemingsraad de mededeling gekomen dat de directie vorige week vrijdag een aanvraag tot faillissement heeft ingediend bij de ondernemingsrechtbank van Mechelen. Vandaag heeft de rechtbank het faillissement uitgesproken.
Wij vernemen dat via het consortium hier op de site een doorstart zou kunnen gerealiseerd worden met behoud van 650 tot 950 medewerkers. Verdere onderhandelingen vanuit een bindende bieding zullen daar een van de dagen meer duidelijkheid over geven.”

Donkere dag voor de Vlaamse maakindustrie
“Elke duurstart verdient een kans maar voor ons is dit toch heel zuur. Het is vandaag een zeer donkere dag waarop meer dan 1.000 gezinnen hun job verliezen. Ook een donkere dag voor onze regio en onze maakindustrie. Van Hool is een symbool geworden voor onze maakindustrie. De kanarie in de koolmijn. Een Vlaams kroonjuweel met veel potentieel, een van de grootste familiale industriële ondernemingen verdwijnt, legt de boeken neer en gaat versnippert over in buitenlandse handen. Vakkennis dreigt verloren te gaan.”

Geen verantwoordelijkheidszin - In en in triest
“Van Hool, het bedrijf dat iedereen zal herinneren voor doorzettingsvermogen en de beroepsfierheid van zijn weknemers. Van Hool, het bedrijf dat iedereen zal herinneren als het bedrijf van de gemiste kans. Met een verpletterende politieke en bancaire verantwoordelijkheid maar vooral met gebrek aan verantwoordelijkheidszin binnen de familie Van Hool die hun erfrechtelijk geschil niet hebben kunnen bijleggen. In en in triest.”

Zoals een medewerker zei bij het verlaten van de ondernemingsraad “alea iacta est”, de teerling is geworpen. Morgen is de site gesloten. Van Hool nv is niet meer. 2.500 medewerkers hebben geen job meer.
(MSL-SDW/foto’s MSL-SDW)

“Eatur quo deorum ostenta et inimicorum iniquitas vocat. Iacta alea est” (Suetonius 70-140, Divus Iulius)